Wat doet een zorgconsulente bij een installatiebedrijf?

1024 678 admin

De Hoogstraten Groep in Almelo is gespecialiseerd in centrale verwarming, loodgieterswerk, ventilatie, koeling, elektra en duurzame energie. Een van de medewerkers, Yvon Versteeg, is zorgconsulente. Hoe valt dat te rijmen? Ze legt het zelf uit.

“Hoogstraten is lid van de ondernemersorganisatie Uneto-VNI. Deze organisatie heeft voor installatiebedrijven de kwalificatie ComfortInstallateur ingevoerd. Bedrijven die kunnen aantonen dat ze klanten op het vereiste niveau kunnen adviseren over comfort en veiligheid mogen zich ComfortInstallateur noemen. Het gaat dus om kennis en vakmanschap. Hoogstraten is de eerste ComfortInstallateur in Overijssel, terwijl er ook in de rest van Nederland nog maar zes zijn. Best wel bijzonder, als je weet dat er 5000 bedrijven lid zijn van Uneto-VNI.”

Hoe word je zorgconsulente?
“Hoogstraten wilde zich als ComfortInstallateur versterken met iemand met specifieke kennis van zorg en veiligheid. Belangrijk voor hen was dat ik een medische HBO-opleiding (fysiotherapie) heb gevolgd,” vertelt Yvon. “Na een korte vervolgopleiding heb ik me tot zorgconsulente kunnen specialiseren. In het kader van die opleiding heb ik bijvoorbeeld gezien hoe aangepaste woningen voor COPD-patiënten, mensen met Alzheimer en visueel gehandicapten zijn ingericht. In het COPD-huis ligt geen tapijt en wordt de luchtkwaliteit streng bewaakt. In het huis voor slechtzienden spelen juist lichtwerking en sterke contrasten een grote rol. En, heel typisch, in de Alzheimer-woning wordt veel teruggegrepen naar hoe het vroeger was. Dus geen klok met digitale tijdsaanduiding maar een koekoeksklok en een goed beschermde gaskookplaat in plaats van keramisch koken.”

Hoe werkt het in de praktijk?
“Bij Hoogstraten werken we zowel samen met aannemers als direct voor particulieren. Via beide kanalen kunnen opdrachten binnenkomen, ook voor mij als zorgconsulente. Als een van onze monteurs bij een klus in een woning ziet dat het op het gebied van comfort of veiligheid wel beter zou kunnen, dan kan daar een afspraak voor mij uitrollen. Het is onze insteek om beslist niet opdringerig te zijn. Het liefst zien we dat mogelijke klanten eerst eens bij ons in de showroom (in aanbouw) rondkijken. Daar kunnen ze ideeën opdoen, en mij ook vragen stellen. Desgewenst kom ik vervolgens bij hen thuis om samen te bekijken wat er aan het comfort en de veiligheid te verbeteren is. Ik kan een woningscan doen en een rapport met offerte maken, geheel kosteloos en vrijblijvend. Bij zo’n scan kunnen trouwens grotere en kleinere dingen aan het licht komen, want ik let net zo goed op mogelijke onveiligheden in de badkamer en op de trap als op deurklinken waar je met je mouw achter kunt blijven haken. Alles telt.”

Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.
Privacy