Zoekt u bepaalde berichten? Kies dan een trefwoord

Typen, klikken of tikken ... vinden!

80% van senioren is dagelijks online

Voor ruim 80% van de senioren is dagelijks online zijn een volstrekt normale bezigheid. Senioren gebruiken internet vooral voor sociale contacten en informatie. Tegelijkertijd vreest 75% van de senioren dat zij de online ontwikkelingen in de toekomst niet kunnen bijbenen. Dat blijkt uit onderzoek van KBO-PCOB onder 1700 senioren.  

Dagelijks leven is makkelijker door internet
Een ruime meerderheid van de ondervraagde senioren zegt dat internet het dagelijks leven makkelijker heeft gemaakt. Ze regelen vaak en graag praktische zaken online. Zoals internetbankieren, contact leggen met de gemeente, het boeken van een reis of het aan de slag gaan met foto’s. Ook zijn senioren veelvuldig te vinden op sociale media: 7 op de 10 senioren maakt er gebruik van. Facebook is onder senioren veruit het populairst, volgens het onderzoek van KBO-PCOB.  

Senioren digitaal vaardig maken én houden
Zorgen over digitale toekomst zijn er ook onder de ondervraagde senioren. Zo geeft 10% aan dat ze het gebruik van internet moeilijker vinden dan voorheen, 40% verwacht dat het in de toekomst moeilijker gaat worden. En maar liefst 75% denkt dat ze de toekomstige online ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. “Senioren digitaal vaardig maken én houden is echt enorm belangrijk. Het is dé manier om aangesloten te blijven op onze steeds digitaler ingerichte samenleving, en het  biedt bovendien ook veel sociale mogelijkheden, zoals contact met familie via Facetime en Skype’, zegt KBO-PCOB-directeur Manon Vanderkaa in een reactie op het onderzoek.

Kwetsbare situaties als ‘online partner’ wegvalt
Wat verder opvalt is dat van de online senioren met een partner, 22 procent van die partners geen gebruikmaakt van internet. Dat betekent dat de ‘online partner’ de enige is met internetervaring. Maakt de andere partner ook gebruik van internet, dan blijkt dat in een kwart van deze gevallen één van beiden veel handiger is met internet. Een ruime meerderheid van hen regelt dan ook de meeste zaken online, zoals internetbankieren, de belastingaangifte of het opzoeken van informatie. Dat kan tot kwetsbare situaties leiden mocht een van deze partners wegvallen. 14% procent geeft aan niet te weten wat er dan gebeurt. Een ruime meerderheid verwacht dat de achterblijvende partner bij iemand anders hulp moet gaan zoeken. Senioren denken ook na over hun online aanwezigheid na overlijden. Meer dan de helft denkt hierover na, hoewel slechts iets meer dan een kwart hier ook echt afspraken over gemaakt.

KBO-PCOB: Blijvende begeleiding nodig
Alleen vaardig zijn op internet is volgens KBO-PCOB onvoldoende om ook echt op de digitale toekomst voorbereid te zijn. Daarom is het van groot belang dat senioren daar blijvend in worden begeleid, stelt Manon Vanderkaa. “Wij zetten als vereniging in op begeleiding van senioren door de inzet van onze eigen, vrijwillige tabletcoaches. Zij leren senioren over het scala aan mogelijkheden die de digitale wereld te bieden heeft, van Facebook tot belastingaangifte. Een prachtige manier om senioren digivaardig en voor de toekomst digibestendig te maken.”