Zoekt u bepaalde berichten? Kies dan een trefwoord

Typen, klikken of tikken ... vinden!

85% van de 55+’ers heeft nog nooit van de Blijverslening gehoord

De Blijverslening, een lening voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen, is volgens BNR Nieuwsradio slechts 75 keer aangevraagd sinds 2015. Maria Walters, directeur van de bewustwordingscampagne Lang zult u wonen, is niet verbaasd. Uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Lang zult u wonen blijkt dat 85% van de 55+’ers nog nooit van de Blijverslening heeft gehoord.

Onbekend maakt onbemind

Ouderenbond ANBO stelt naar aanleiding van de berichtgeving dat er een landelijke regeling moet komen en dat er meer werk gemaakt moet worden van bewustwording. De PvdA heeft aangekondigd Kamervragen te stellen om de reden te achterhalen waarom deze lening niet wordt aangevraagd door ouderen. Lang zult u wonen deed eind 2018 uitvoerig onderzoek naar de bekendheid van de Blijverslening en onderzocht ook de houding ten opzichte van lenen onder 55+’ers. Aan het onderzoek deden 3007 Nederlanders van 55 jaar en ouder mee. “Wat we vooral zien is dat onbekend onbemind maakt. De meeste mensen kennen het bestaan van de Blijverslening niet. Laat staan dat ze kunnen inschatten wat de regeling voor hen te bieden heeft”, zegt Maria Walters.
 

Lenen heeft niet altijd de voorkeur

Lang zult u wonen heeft in het onderzoek ook gevraagd naar de vraag of mensen gebruik zouden willen maken van de Blijverslening. Van de ondervraagde 55+’ers zegt 52% ‘nee’ tegen de lening. Ze willen geen geld lenen omdat ze vinden dat er geen aanpassingen in hun huis nodig zijn, ze zijn tegen lenen of ze hebben zelf voldoende financiële middelen. Een kwart van de 55+’ers (26%) zegt ‘misschien’ gebruik te willen maken van de Blijverslening. En 19% zegt het nog niet te weten. Volgens Maria Walters, directeur van Lang zult u wonen betekent dat dat een grote groep de Blijverslening niet op voorhand afwijst. “Betere informatievoorziening en persoonlijk advies zou mensen waarschijnlijk kunnen helpen om tot een weloverwogen besluit te komen.”

 

Het complete onderzoek van I&O Research is hier te downloaden.